i-mitt-livs-form

Alla inlägg under maj 2011

Av Thomas Näsholm - 30 maj 2011 21:57

Gokväll!


Nu börjar veckorna flyta ihop sådär så att man börjar fundera på vilken dag det är.. Som tur är har det inte gått så långt ännu men efter 12 dagars utbildning och dessutom kunder ser jag fram emot 5 dagars ledigt från torsdag. Vi har haft utbildning för personliga tränare i östersund, utbildare från The Academy har varit uppe på besök och hållit olika delar var. Jag har suttit i "passagerarsätet" och bara hängt med, noterat, fått handledning och samlat på mig bra tips inför framtiden där jag ska börja utbilda framtida personliga tränare. Utvecklande kan jag lova!

  Utbildningen avslutades igår med praktiska och teoretiska tentor. Vissa var absolut duktiga och har en bra framtid som PT, andra behöver utvecklas mer. Det var en del tuffa beslut och en del tårar.


På återhörande!


/Thomas



Av Thomas Näsholm - 16 maj 2011 19:25

Hej!


Vad som driver mig framåt är en ambition att utvecklas. Jag har jobbat med träning sen 8 år tillbaka och jag skulle nog säga, helt prestigelöst, att jag samlat på mig en hel del kunskap och erfarenhet längs vägen. Men jag konstaterar ofta, väldigt ödmjukt, att jag ständigt lär mig nya saker. Man lär sig genom att prova nya saker, genom kunders resultat och deras väg dit, genom att ta inputs och prata med olika yrkesgrupper. Ska man jobba med detta hela livet (har inte sagt att det är min ambition..) tror jag att man måste utvecklas.

 En yrkesgrupp jag kommit i kontakt med till och från är läkare. Och tack och lov för att de finns, eller hur? Men, som i alla branscher förmodligen, stöter man på en del som man inte pratar samma språk med... Och ganska ofta handlar oenigheterna om kost och näring. I onsdags pratade jag inför ca 100 landstingsanställda, temat var kost och hälsa (även om innehållet gled över mycket mot träning och prestation, men för mig går de hand i hand..). Jag pratade bl.a en del om hur kolhydrater, fett och protein påverkar kroppen och hur viktigt det är med en hormonell balans för att prestera, och må bra. Låt mig ta ett exempel: Om vi misbrukar kroppen genom att äta socker eller raffinerade kolhydrater kommer kroppen att bryta ner dessa snabbt. Blodsockret stiger snabbt (hyperglykemi) och för att vi inte ska utveckla diabetes skickar kroppen ut ett försvar, insulin. Detta hormon sänker blodsockret snabbt och du hamnar istället väldigt lågt (hypoglykemi). I detta tillstånd reagerar kroppen genom att tala om för oss att vi måste äta. Hunger och sötsug är inte ovanliga reaktioner. När vi äter socker igen kommer blodsockret att stiga och vi mår genast bättre. Om vi inte väljer att äta (vissa kan ju faktiskt gå en hel dag uan att äta!) kommer kroppen ändå att höja blodsockret genom att skicka ut glukagon (ett hormon som i motsats till isulin höjer blodsockret) och stresshormoner, t.ex cortisol. Detta är nödvändigt för att balansera blodsockret, och därmed hormonbalasen, men på bekostnad kommer kroppen bryta ner sig själv, glukogendepåer, immunförsvaret och kanske även muskelmassa. För att inte hamna i detta tillstånd bör man se till att inte hamna på den höga toppen, ett råd som alltid går hem är därför: ät mindre socker!!

  Jag pratade vidare om hur individuell vår ämnesomsättning och näringsbalans är. Varför vissa behöver äta mer fett och protein och varför vissa kan må bra på att äta lite mer kolhydrater. Näringsbalanser, obalanser mellan vitaminer och mineraler, brister och hur de påverkar kroppens funktoner, hormonbalansen, enzymer. I slutändan kommer det visa sig genom ditt välmående. När jag pratade om detta fick jag en kommentar från en läkare som satt med och lyssnade att läkare som sysslar med håranalyser ska göra det på sin fritid och annars ägna sig åt "vetenskap". Efteråt gick jag fram och frågade om han var skeptisk till vad jag just pratat om och då berättade han att han själv var läkare och att "det kan ligga nåt i det du säger men det krävs mer forskning och mer för att kunna bestämma en brist". Jag vet inte vad han menade exakt och jag tänkte för mig själv varför man då oftare använder sig av blodprover för att bestämma brister. Hursomhelst nöjde jag mig att konstatera att vi förmodligen har olika syn på det här med kostens och näringens starka effekt på kroppen. På samma sätt som det finns olika åsikter (hos läkare och kostrådgivare) kring om vi ska äta kolhydrater eller fett och om högt kolesterol är en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdomar eller inte så finns det självklart olika sätt att angripa problem, sjukdomar eller symptom eller bara ohälsa som trötthet, matsmältningsbesvär, fettma & övervikt, högt blodtryck, blodsocker. Min stora frustration kring många (verkligen inte alla) läkare är tillslut (lång utläggning för ett kort tydligt budskap!) att man väljer kortsiktiga och direkta angripningar på symptomen medans jag tycker att man snarare bör titta på orsaken till grundproblemet. Högt blodtryck kan ju vara ett resultat av så mycket (arv, brist på motion, rökning, fel kost) och då kan man ju först försöka göra insatsen där istället för att välja medicinerna som första alternativ. Om en läkares uppgift är att bota, inte utbilda eller rådgiva - skicka personerna till oss som faktiskt brinner för det då! Och min fasta övertygelse är att näring kan vara vår starkaste medcin! Men vi måste tillföra den näring som kroppen behöver. Gör en näringsanalys så ser vi svaret tillsammans!


På återhörande!


/Thomas

Av Thomas Näsholm - 9 maj 2011 21:54

Gokväll!


I torsdags var det äntligen dags att göra premiär ute på sjön, kajaksäsongen börjar tidigt i år! Solen lyste och värmde när vi drog ner kajakerna till storsjöns mörka vatten, dock den här kvällen upplyst av iskristaller ifrån drivis, det sista spåret av istiden.. (åtminstone vintern). Man fick en känsla av att vara på en expedition på antarktis när vi kryssade oss fram mellan några isflak ut mot öppet vatten. En timme senare, ett antal ringrostiga paddeltag senare, var man så på väg hem igen, lätt i sinnet och alla krav och måsten man hade i huvudet innan var som bortblåst. Fantastiskt!


     

Sitter just nu och planerar en föreläsning för 100 personer på Landstinget på onsdag kväll. Temat är kost, vi får se vad jag väljer att rikta in mig på. Ämnet är ju ganska brett.. Jag kanske får anledning att återkomma i hur det gick.


Allt gott - på återhörande!


/Thomas

Av Thomas Näsholm - 1 maj 2011 18:03

Hej!


Hoppas att din helg har varit bra. Förra veckan tillbringade jag i Åre för styrketräningsinstruktörsutbildning (långt ord..). Från tisdag har vi pratat och framförallt arbetat praktiskt med styrketräning. Kroppshållning, rörelselära, övningsutförande, coaching och teknikanalyser ha stått på schemat. Fantastiskt roligt att dyka ner i den här styrketräningsdjungeln och de här utbildningarna ger alltid en bra påminnelse om hur viktigt det är att man tränar på rätt sätt, med rätt teknik och med rätt hållning. Annars är risken för obalanser och felbelastningar stora. Jag brukar vara noga med tekniken när jag instruerar mina kunder av den anledningen, tyvärr ser man alltför många "kunniga" tränare som slarvar med detta.

  Igår var det avslutningsdag med praktiska tentor, de som klarade kan nu kalla sig licensierade styrketräningsinstruktörer. Tänk vad många tränare som tbildas årligen i detta land! Vissa kommer att lyckas bra och jobba med många kunder, vissa kommer att lyckas mindre bra. Men att jobba med friskvård och träning är nog framtidens yrke!


Idag har den funktionella träningsnerven fått sitt - ett kort och intensivt styrkepass med mina nyinhandlade TRX-band (stabilitetsträning) i utemiljö blev det. Det slog mig när jag hakade av banden från trädgrenen hur fantastiskt bra och rolig träning detta är! Ska du köpa nåt träningsredskap för lättillgänglig, effektiv och flexibel funktionell träning ska du satsa på ett sånt här band. Min vår & sommar kommer från och med nu att bestå av många härliga kombinationspass bestående av paddling och TRX-träning eller löpning & TRX. Varför är det så bra? Jo, stabilitet i flera dimensioner och möjlighet till rörelse i flera rörelseplan - och riktigt utmanande av kroppsbalans, styrka och stabilitet! Alla borde testa detta!


Jag är ingen exhibitionist men alltid kan de här bilderna inspirera nån. Jag är som ni ser heltaggad..   


    

Roddrag = baksida axlar & bröstrygg


  

Push ups = Bröst & Axlar


   Dynamisk planka = Bålstabilitet


Ha en fortsatt bra söndag - på återhörande!


/Thomas

Ovido - Quiz & Flashcards