i-mitt-livs-form

Alla inlägg under december 2011

Av Thomas Näsholm - 28 december 2011 12:32

Hallå!


Hoppas att julen varit bra, min har varit som väntat.. Lugn och skön, god mat och 2 inledande dagar med mycket gäspningar och sova (som det alltid blir när jag ger kroppen chans att varva ner och stressa av) Men också mycket tid till träning! Just nu försöker jag att bygga upp en fysisk bank inför kommande månader. Jag sätter in på kontot för att kunna ta ut längre fram när vardagen inte ger samma tid och möjligheter till sån planerad träning om jag har nu. Hoppas att det funkar.. =) Detta är lite lugnet före stormen och våren kommer att bli den mest hektiska perioden i mitt liv tror jag, av olika orsaker. Men jag är förberedd på det och ser fram emot det! Start i 13-helgen med utbildning.


Ikväll blir det hockeymatch med kompisar på uterink. Riktigt roligt och mycket nostalgi från förr förstås!! Ikväll från 18.30 och framåt kommer jag att vara den där lilla grabben med NHL-drömmar igen!!


Ha en fortsatt bra vecka och en bra start på det nya året - om vi inte hörs innan dess!

/Thomas

Av Thomas Näsholm - 9 december 2011 19:21

Gokväll!


Sitter i ett snövitt jämtland och funderar på golf... Logiskt? Nja, men samtidigt är ju förberedelserna inför nästa säsong i full gång. Och då tänker jag inte på min egen säsong, nej min koppling till golfen är bara via andra. Det är en av de idrotter jag har fått arbetat mest med det senaste året, som fystränare. Och det är verkligen en intressant idrott att arbeta med! En komplex idrott, rörlighet, styrka, explosivitet, stabilitet i samma rörelse. Låt mig sammanfatta min filosofi vad gäller golf i en mening: Kroppen styr rörelsen - inte tvärtom! Enkelt uttryckt: Du kommer inte kunna svinga optimalt om du inte har fysiska förutsättningar för att kunna göra det. Så när din golfpro säger att du måste hålla höger ben rakt i uppsvingen för att inte "swaya", så kan du kämpa med det i en evighet - så länge du har en begränsning i inåtrotationen i höften så kommer du inte att lyckas ändå..


Vid mitt arbete med golfare har jag fått mycket glädje av kinesiologiska behandlingar, speciellt motoriska tester (PRYT) och bäckenmobilisering. Vid en golfsving är det så många olika delar och varje del ställer olika fysiska krav. Men grunden för en bra golfsving är centrallinjen, att alltid hålla kroppen i centrum. Tappar man linjen (t.ex. om höften skjuts utåt i sidled = sway, eller om överkroppen, axel/skuldra, "tappas ut") så tappar man stabilitet vilket bidrar till att man tappar kraft. Och stabilitet och kraft är något som är viktiga egenskaper! Bäckenstabilitet, bålstabilitet/styrka och starka muskler i ländryggen är också viktiga ingridienser i fysträningen då rotationskrafterna i svingen är så stora. Läste nånstans att kraften vid bollträffen kunde vara 8 ggr kroppsvikten, vilket är fullt tillräckligt för att kunna skapa diskbråck hos kadaver... (Hur man nu har testat detta?)


Ett bra anpassat golffysprogram bör vara upplagt utifrån golfens kravprofil, och anpassat till spelarens "svaga länkar". Det bör finnas en stegring i belastning, inriktning (börja ej med explosiva svingar med kettlebell, utan skapa först förutsättningar för att kunna svinga optimalt). Jag börjar alltid med att analysera personens kropp och fysiska förutsättningar i en del rörelseanalyser. Utifrån dessa börjar vi alltid träningen med att förbättra de "svaga länkarna" som vi hittar. Det kan t.ex handla om att förbättra inåtrotationen i höger höft för att kunna separera underkroppen från överkroppen (alltså vrida upp överkroppen i en uppsving och hålla benet rakt och bäckenet stabilt). Det kan också handla om att förbättra rörligheten i utåtrotationen i axeln för att kunna hålla armbågen nära kroppen. Förbättra bålstabiliteten för att kunna svinga ifrån an stabil punkt (centrallinjen, om ni minns). Och så vidare. Ytterligare saker att kolla, som kan ha en direkt påverkan på din golfsving: 


Atletisk kroppshållning:

•Knä- och fotledskontroll! (Kolla efter avvikelser från rak linje mellan fot - knä - höft. Vanlig felställning: Överpronation i fotled)
•Bäckenkontroll (och testa även felställningar i bäckenet)
•Bålstabilitet
•Skulderbladskontroll (Starka muskler kring skulderbladen är viktiga för att bromsa armarnas krafter)

X-factor stretch

= skillnad mellan vinkeln i höft och överkropp, alltså förmågan att kunna vrida överkroppen i förhållande till underkroppen. Detta är viktigt för att kunna skapa kraft i nedsvingen innan bollträffen. I toppen av uppsvingen när både överkroppen och bäckenet/höften är vridna, ska nedsvingen starta med att bäckenet/höften vrids tillbaka och "sätter fart" på nedsvingen. Överkroppen ska då "fjädra med" och överta kraften som höften skapat. Kraften överförs därefter till armarna och klubban precis innan bollträffen. Separationen mellan höften och överkroppen är alltså "startkraften" för svingen. För att illustrera detta så bra som möjligt - kolla in denna film på Bubba Watson. Observera just starten på nedsvingen och kolla på vinkeln mellan över och underkroppen!



 

När vi kommit så långt i vårt träningsupplägg - att göra rörelseanalysen - är det sen dags att lägga upp ett program och träna och förbättra de svaga länkarna. Mer om det i del 2!


Igår föreläsning för Krokom fotboll, temat var "Fotbollens fysiska träning", och idag föreläsning för en webbyrå med temat "funktionell träning och funktionell kropp". Variation är upplyftande. Jag älskar mitt jobb!


Ha en bra helg! På återhörande!


/Thomas


Ovido - Quiz & Flashcards