i-mitt-livs-form

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2013

Skippa skitsnacket!

Av Thomas Näsholm - 14 augusti 2013 18:58

Gokväll!


Jag brukar kunna förstå "båda sidorna av myntet" när det ska debatteras kost och hälsa, delar ogärna in mig i fack utan har ett öppet sinne för oliktänkande. Mina inlägg brukar mer vara av "tänk såhär"-karaktär än tydliga ställningstaganden. Därför tycker jag mig ha rätten att ibland också kunna kritisera och ifrågasätta. Det som gjort mig irriterad är den debattartikel i DN från 1/8 som har rubriken ”De populära fettdieterna är ett hot mot folkhälsan”, skriven och undertecknad av

Mai-Lis Hellenius, professor i kardiovaskulär prevention, Karolinska universitetssjukhuset och Karolinska institutet

Annika Rosengren, professor i medicin, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet

Nils Wahlgren, professor i neurologi, Karolinska universitetsjukhuset och Karolinska institutet

Lars Weinehall, professor allmänmedicin och epidemiolog, Umeå universitet

Lena Björck, med dr, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet

 http://www.dn.se/debatt/de-populara-fettdieterna-ar-ett-hot-mot-folkhalsan/


Bakgrunden till rubriken är att årsrapporten 2013 från Socialstyrelsen och Statens folkhälsoinstitut visar att antalet kvinnor och män i åldern 35–44 år som drabbas av stroke ökar. Hjärtinfarkt hos unga kvinnor ökar också. Och anledningen till detta är att "fettdieterna" blivit allt mer populära. Några saker som jag ställer mig väldigt frågande och kritisk till:


  • De hävdar att råden att vi skulle äta mindre mättat fett, från 80-talet, skulle ha lett till minskad dödlighet i hjärt-kärlsjukdomar. För mig låter detta som en oerhörd förvrängd bild av forskningen som gjorts. Finns det studier som visat detta, och är de isåfall att lita på? Eller försöker "old school" läkare att försvara nuvarande, i mångas tycke förlegade, kostråd till varje pris trots att de i hög grad har medverkat till den epidemi av fetma och typ 2-diabetes som har drabbat befolkningen? För många menar nämligen att detta är felaktigt och bättre forskning visar noll och inget samband mellan mättat fett och hjärt-kärlsjukdom.
  • Det är främst individer med kort utbildning som drabbas. Dessa brukar även vara överrepresenterade när det gäller övervikt. Detta låter som en mer trolig förklaring till stroke och hjärtinfarkt än högt kolesterol från mättat fett.
  • Forskarna skriver vidare att alla är överens om att vi ska äta mindre socker och snabba kolhydrater. De skriver att det är ett hot mot folkhälsan och att vi inte längre klarar av att äta snabba kolhydrater som t.ex vitt bröd och potatis. Och skriver sen, jag citerar: "Ett stort antal kostundersökningar visar samstämmigt att de råd om mat som Livsmedels­verket och olika expertgrupper står för, och som ofta kallats Medelhavsliknande mat, leder till en minskad risk för vanliga folkhälsoproblem som hjärtkärlsjukdom, cancer och demens och ett längre liv. Basen i den maten är till exempel mycket grönsaker och frukt, bönor, fisk, skaldjur och kyckling samt omättade fetter i form av oljor, nötter och mandel. Rött kött konsumeras i begränsad mängd liksom mättade fetter från mejeriprodukter. Men snacka om att vara ute och cykla!! Vid en närmare titt på Livsmedelsverkets hemsida står följande: "Tallriksmodellen har tre delar: Den första är potatis, pasta, ris, bulgur och bröd..." Alltså exakt den mat som de varnade för, kallade för "hot mot folkhälsan" tidigare i artikeln.. Detta är den kost som vi svenskar har blivit rekommenderade i alla år och vart är folkhälsan på väg??
  • Författarna till artikeln ger en oerhört förvrängd bild av den kost som livsmedelsverket rekommenderar och står för. Att kalla den för "medelhavskost" ger knappast en sann bild. Den kosten är i själva verket mycket fettrik och livsmedelsverket har i alla år hävdad att vi bör äta mindre fett. Även om livsmedelsverket idag, precis som LCHF, vill utveckla och förändra sina kostråd mot hur de var tidigare. T.ex så antar man idag en lite mer restriktiv syn på mängden kolhydrater (6-8 skivor bröd per dag är numera slopad, men den fanns ju för inte så länge sen).
  • Jag blir irriterad på deras ovilja att förstå andra dieter. De drar alla över en kam, kallar dem alla för "fettdieter", högfettskost och raljerar om att "Några svenska läkare liksom andra utan medicinsk bakgrund uppmuntrar till ett ökat eller obegränsat intag av smör, grädde, ost, crème fraiche, bacon med mera" och förstår inte att många som följer LCHF inte följer den som en högfettskost utan en lågkolhydratskost. Många som äter LCHF äter inte bearnaise och bacon till frukost, man äter bättre fetter än så och dessutom äter man sparsamt med stärkelserika kolhydrater.

Sådär, lite spontant gnäll.. Det jag vill få fram är väl egentligen att jag motsätter mig inte på nåt sätt deras åsikter. Det är deras synsätt. Det som gör mig irriterad är att det ska förvrängas och hittas på, det skapar bara mer förvirring. Du får gärna ha andra åsikter än mina, skicka en kommentar bara!


På återhörande!


/Thomas

 
 
Ingen bild

Nisse

15 augusti 2013 01:03

Tore Scherstén
professor emeritus, ledamot av Kungliga Vetenskaps Akademien

Karl Arfors
professor vid Sidney Kimmel Cancer Institute, USA

Uffe Ravnskov
docent

Ralf Sundberg
docent och författare Lunds Universitet

Skrev på DN ett ordentligt svar på GPs debatt sida, antar att DN valde att inte publecera densamma.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1895572-debatt-tro-ersatter-vetande-i-hetsig-lchf-debatt-

Thomas Näsholm

19 augusti 2013 13:26

Tack Nisse!
Hade inte sett detta. Jag skriver ett inlägg om det så får man två sidor av debatten.

//Thomas

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thomas Näsholm - 9 november 2013 10:33

Torsdagkvällen tillbringades med utbildarkostymen på igen. Utbildningen bli din egen PT-funktionell tränare gick vidare och den har gått från mer teoretisk till mer praktisk såhär tredje tillfället. Vi tittade lite på hållningen och obalanser i kropp...

Av Thomas Näsholm - 2 november 2013 09:52

Serien om den funktionella kroppen fortsätter. Bindväv är en vävnad som finns på många ställen i vår kropp och har som uppgift att bl.a hålla organen på plats, fästa muskler till skelettet samt hålla ihop musklerna. Bindväven i senor och runt muskler...

Av Thomas Näsholm - 19 oktober 2013 20:45

Befinner mig mitt i en delkurs till Fysiopraktor/sportkinesiolog utbildningen och sitter på ett högljutt O'learys och jobbar. Det finns flera fördelar med att vara på utbildning i fyra dagar: 1) man hinner gå igenom hamburgermenyn på O'learys 2) man ...

Av Thomas Näsholm - 29 september 2013 16:46

Hej!   Tillhör du en av dem som upplever att det är svårt att sålla bland alla kostråd idag, och att veta vad som är bäst - mindre kolhydrater eller mindre fett? Då ska du läsa vidare och ta del av den rapport som SBU (Statens Beredning för medic...

Av Thomas Näsholm - 21 september 2013 10:21

Hej När höstmörkret ha kommit behöver man ha nåt som ger ljus, nåt som ger energi. Och denna vecka har jag känt mig mer fylld av energi än vanligt. Kanske beror det på att jag haft en stimulerande jobbvecka med massa roliga saker som hänt. Så här ...

Ovido - Quiz & Flashcards