i-mitt-livs-form

Alla inlägg under februari 2012

Av Thomas Näsholm - 19 februari 2012 22:28

Go kväll!


Hoppas att ni haft en härlig aktiv helg! Jag tänkte skriva lite om golf igen och följa upp mitt inlägg från december (del 1 - kolla gärna in det som en bakgrund till detta inlägg)). Som jag skrev då är första steget i ett fysprogram att analysera personens kropp och fysiska förutsättningar. En noggrann screening över kroppshållning visar vart de svaga länkarna finns. Det jag alltid gör är att börja med att jobba med de svaga länkarna. Det kan handla om att balansera upp bäckenet för att få en gynnsam belastning på ländrygg och bröstrygg, jobba med rotation i höften eller utåtrotation i axeln (i baksvingen), stärka upp djupa magmuskeln för att ha en stabil bas att svinga ifrån samt avlasta ländryggen, stärka upp och stabilisera musklerna kring skulderbladen o.s.v Något jag alltid kollar är också över-underkroppsseparation och hur bra den motoriska förmågan att kunna vrida över och underkropp i förhållande till varann, vilket är centralt i golfsvingen.


En rörelseanalys av detta slag handlar om att skapa optimala fysiska förutsättningar för att kunna svinga optimalt. Sen kanske det inte räcker ändå då golf handlar om teknik, känsla och mentala faktorer. Nästa steg är att koppla dessa svaga länkar till svingen. Vad i svingen behöver förändras och hur påverkas svingen av de svaga länkarna?? Då är det suveränt att ta hjälp av en golfpro som gör en svinganalays (filmar med höghastighetskamera, drar linjer och vinklar). Golfen har gjort en fysisk revolution de senaste åren och numera når du inte världstoppen om du inte har en bra fysik, och som jag nämnt tidigare så är golf en sport där kroppen styr rörelsen - inte tvärtom. En del golfpros (speciellt av det äldre gardet) väljer dock att blunda för detta och har inte kunskapen eller viljan att samarbeta med de som har (jag vet av erfarenhet) för att hjälpa sina kunder på ett optimalt sätt. Jag har hittat en väldigt bra pro som jag samarbetar med, som är öppen, intresserad, inser vikten av rätt fysisk träning och själv har en liten kunskap om kroppen och träning.


 Ok, analysen är gjord och svinganalysen gjord. Nu börjar arbetet med att sätta ihop pusselbitarna. Utifrån felen i svingen kan jag sen gå in och prickskjuta i testning och program. Jag ska ta ett eget exempel från mitt arbete med en av mina golfkunder. Han är en tacksam kund att jobba med för han är en av de mest ambitiösa kunder jag har. Han brinner verkligen för att förbättra sig! När vi började att jobba ihop för ca 1 år sen hade han ganska stora problem med sin kropp. Svårt att vrida höft/bäcken med överkroppen still, stel i höfter och rygg, svag i bålen och allmänt stelt, hackigt och ryckigt i rörelsemönstret. Vi gjorde vår rörelseanalays och utifrån den har vi jobbat med svaga länkar tills denna försäsong då vi gick vidare med fler tester (en del kinesiologiska tester, bäckentest, styrketester och fler rörlighetstester.) En svinganalys gjordes för några veckor sen. För att illustrera problemen som vi jobbar utifrån nu, kolla in några bilder:

         

1) Problemet i baksvingen är att hans begränsning i rörligheten i vänster breda ryggmuskel (efter testern var vänster sida stramare än höger) samt inåtrotation i höger höft hindrar honom från att göra ett bra uppvrid i frontalplan. Han kommer därför att försöka kompensera detta genom att vrida bak höger höft/rumpa samt vrida överkroppen så att han nästan har ryggen mot målet (kolla höger höft och axlar och skuldror)


 

2) Och ju högre upp i baksvingen han kommer, desto mer förstärks detta! Rörligheten i breda ryggmuskeln gör att han måste böja vänster arm (den ska annars hållas rak) och höger arm "lyfts" istället för att hållas in till kroppen. I det läget ska höger axel utåtrotera och nyligen när vi testade rörligheten i axlarna var han tydligt stramare i utåtrotation på höger axel. Titta på den här bilden vad mycket han har tippat bak höger ben och höft vilket gör det svårare för honom att "sätta fart" på svingen genom att vrida fram höften först. Farten och explosiviteten kommer att vara hämmad med detta rörelsemönster


   

3) Vid bollträffen blir då följden att han glider i sidled (swayar), titta på vänster axel vad högt upp den är och titta på hans tyngdpunkt som är skjuten åt höger.


Det vi jobbar tydligt med nu är mer styrka och explosivitet i syfte att bli starkare, stabilare och explosiv för att kunna "sätta fart" på svingen med rätt muskler. Vi kör lite tyngre styrka, benböj, kettlebellsvingar med färre reps och rena explosiva övningar. Vi jobbar bara med funktionell bålträning, så golflikt som möjligt, bl.a två medicinbollsövningar. En av dem där han står i stanceposition och fångar ett kast av mig från sidan, "svingar upp" , skjuter tillbaka med höften och kastar tillbaka bollen explosivt. Parallellt med vår ökade styrketräning har vi behållit vår specifika rörlighetsträning, som nu är mycket inriktad på utåtrotation i högeraxeln, rörlighet i breda ryggmuskeln (ffa vänster). han kör även 2 bodybalancepass för "allmänrörligheten" i kroppen.



  Min favoritövning vad gäller explosiv golfstyrka - "cableswing"


Kvittot på om vi gör rätt saker kommer vi att få på vidare tester och svinganalyser, och framförallt - när tävlingssäsongen startar!


Jaha, nu har jag suttit här vid datorn bra länge men så är det när man funderar på viktiga saker! Nu gör jag natt, ny vecka och nya möjligheter imorrn! Ny träningsvecka framförallt - det känns bra nu och så ska det fortsätta under våren!!


På återhörande!

/Thomas

Av Thomas Näsholm - 5 februari 2012 22:51

Gokväll!


Snart ny vecka och efter en dag i gymet och i simbssängen med sonen fick det mig att tänka på smidighet och rörlighet. Har du tänkt på hur barns rörelsemönster ofta är ganska okomplicerade, till skillnad från många vuxna som har ont, är felbalanserade, taskig hållning etc. En del rör sig som om de hade ett järnspett nedkilat i lårbenen, några 10 kg:s vikter fastknutna på framsidan av axlarna, eller en lång fjäder i nacken. Självklart skapar obalanserade muskler obalanser i och felaktig kroppshållning. Självklart skapar felaktig kroppshållning värk, spänningar, ogynnsamt rörelsemönster. Detta ser man sällan hos barn. Detta inlägg skulle kunna handla mer om rörlighetsträning, vilket säkert kommer att komma, men nu nöjer jag mig med att konstatera att jag njuter av att se barn röra sig vare sig det är krypa, stå på ett ben, göra en armhävning, springa etc. Motorisk utveckling!!



  Övningen pullover - här ska vässas armar och rygg för skidåkningen!


Ok, ett litet tillägg vad gäller rörlighetsträning. Många blir stela i kroppen eftersom man sitter stilla för mycket eller rör sig väldigt monotont och därmed inte sätter lederna i ytterlägen. Jag brukar ofta använda mig av en form av dynamisk rörlighetsträning, där man utför några övningar i rörelse. Denna typ av rörlighet/smidighetsträning kan även användas i en uppvärmning. Jag ger ett litet övningstips på just en sån övning som jag kallar för "baby moves" och i just det här fallet är det faktiskt personen i filmen som skrivit brevet...   



 

Gonatt - på återhörande!


/Thomas 
  
 

Ovido - Quiz & Flashcards