i-mitt-livs-form

Direktlänk till inlägg 29 april 2013

Kostexperiment

Av Thomas Näsholm - 29 april 2013 22:03

Gokväll!

Har nyligen avslutat ett litet kostexperiment som pågått i fyra dagar. Jag ville helt enkelt se vilken påverkan kosten har på min kropp (något alla bör prova). Jag bestämde mig för att analysera så djupt som möjligt och bedömde effekterna av kostomläggningen i tre kategorier:
- kroppssammansättning
- biokemi
- allmän mående
När det gäller kroppssammansättningen gjorde jag en bioimpedancemätning för att se förhållande fett och fettfri massa och vikt. Biokemin kollade jag genom att ta fasteblodsocker (har en egen blodsocker mätare) direkt på morgonen samt mäta PH-värdet direkt på morgonen. Allmän måendet innefattar energinivå, sömn, matsmältningen etc.

Min detoxmeny såg ut ungefär såhär: Dagen startade med ett glas ljummet (eller kokat) glas vatten med pressad citron och en tsk chlorella i. En timme senare smoothiefrukost - havremjölk el. vatten, proteinpulver samt en frukt. Lunch och middag bestående av kokt fisk, groddar, spenat eller annan sallad, rotfrukter. Oftast ekologiskt. Mellanmål antingen smoothie eller en frukt och lite nötter. Små mål (knappt mätt). På min gröna lista (välj) fanns frukt (citron, apelsin och banan) och grönt (ekologiskt), rent proteinpulver, ren näringsrik mat. På min röda lista (undvik) fanns all form av gluten (pasta, bröd), stärkelserika kolhydrater (potatis, ris), raffinerat socker, ägg, rött kött, mejeriprodukter.
Resultatet efter fyra dagar:
- Kroppssammansättning: - 1,6 kg (varav 1 kg fettfri massa, alltså lite muskelmassa tyvärr, resten fett)
- Biokemi: Fasteblodsocker dag 1: 5,3 mmol / dag 4: 4,9 mmol (normalvärde: 4-6 mmol, vid 7 anses man ha förstadium till diabetes). PH-värde dag 1 urin: 5,7, saliv: 6,8 / dag 4 urin: 6,3, saliv: 7,3 (önskvärt PH i urinen: 6,4-6,8, saliven: 6,8-7,2 men PH-balansen är dock mycket ifrågasatt av "traditionell medicin")
- Allmän mående: en annars stundtals stressad mage betydligt bättre, känsla av lätthet i kroppen. För övrigt ingen stor skillnad men så mådde jag inte speciellt dåligt innan heller ;)

Varför gjorde jag detta? Jo, för att jag är fullständigt övertygad om att kost o näring har en fruktansvärt stor påverkan på hela vår kropp - från njutningen vi upplever när vi äter maten, till hur kroppen tillgodogör sig näringen, till hur näringen påverkar vår biokemi (hormonella balans), till hur biokemin påverkar vårt immunförsvar och till hur vårt immunförsvar påverkar sjukdom. Jag ville också se tendensen till att påverka kroppens PH-värde (som är starkt kritiserad av vissa och framhålls som det viktigaste som finns av andra - om detta kommer jag att skriva mer i nästa inlägg). Och en annan anledning var att jag ville komma tillrätta med en mage och en matsmältning som inte funkat helt tillfredsställande. Av detta tycker jag att jag lyckades uppfylla allt. PH-värdet höjdes, om än lite så ändå en tendens och magen kändes betydligt bättre.

Jag tror att många skulle uppleva positiva skillnader av att göra en liknande förändring, om så bara för en kort period. Att "rensa kroppen", eller detoxa, har ju blivit en form av kultur. Men det är ju inget osunt i att äta bra näringsrik mat. För många ligger också stora vinsten i att bryta ett osunt ätbeteende. Sen finns det naturligtvis mer xtrema varianter av detox. För mig handlar det nu fortsättningsvis om att hitta en bra balans mellan kosten jag nu lärt kroppen att njuta av och den lilla delen "njutningsmat" jag ändå vill behålla. Jag vill verkligen inte vara utan älgköttet och bearneissesåsen på helgen, eller att kunna njuta av en god hemmagjord hamburgare, men givetvis kan jag hitta en balans!

På återhörande

/Thomas

 
 
Ingen bild

Linda Arnqvist

8 maj 2013 12:27

Hej Thomas!

Intressant att få ta del av din ”studie”! Jag visste dock inte att kroppens PH-värde enligt vissa anses ha stor betydelse för välmåendet. Det ska bli intressant att få ta del av mer information om det i ditt kommande inlägg.

Vilket proteinpulver använde du?

Mvh Linda Arnqvist.

Thomas Näsholm

27 maj 2013 14:17

Holistics proteinpulver

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thomas Näsholm - 9 november 2013 10:33

Torsdagkvällen tillbringades med utbildarkostymen på igen. Utbildningen bli din egen PT-funktionell tränare gick vidare och den har gått från mer teoretisk till mer praktisk såhär tredje tillfället. Vi tittade lite på hållningen och obalanser i kropp...

Av Thomas Näsholm - 2 november 2013 09:52

Serien om den funktionella kroppen fortsätter. Bindväv är en vävnad som finns på många ställen i vår kropp och har som uppgift att bl.a hålla organen på plats, fästa muskler till skelettet samt hålla ihop musklerna. Bindväven i senor och runt muskler...

Av Thomas Näsholm - 19 oktober 2013 20:45

Befinner mig mitt i en delkurs till Fysiopraktor/sportkinesiolog utbildningen och sitter på ett högljutt O'learys och jobbar. Det finns flera fördelar med att vara på utbildning i fyra dagar: 1) man hinner gå igenom hamburgermenyn på O'learys 2) man ...

Av Thomas Näsholm - 29 september 2013 16:46

Hej!   Tillhör du en av dem som upplever att det är svårt att sålla bland alla kostråd idag, och att veta vad som är bäst - mindre kolhydrater eller mindre fett? Då ska du läsa vidare och ta del av den rapport som SBU (Statens Beredning för medic...

Av Thomas Näsholm - 21 september 2013 10:21

Hej När höstmörkret ha kommit behöver man ha nåt som ger ljus, nåt som ger energi. Och denna vecka har jag känt mig mer fylld av energi än vanligt. Kanske beror det på att jag haft en stimulerande jobbvecka med massa roliga saker som hänt. Så här ...

Ovido - Quiz & Flashcards