i-mitt-livs-form

Alla inlägg under augusti 2011

Av Thomas Näsholm - 13 augusti 2011 23:21

Gokväll på er!


Sitter på mitt hotellrum för 6:e kvällen i rad. Igår kickade hoteldöden in, förstår faktiskt alla de idrottare som pratar om den. Men imorrn checkar jag ut och återvänder till mitt "riktiga" liv. det liv jag är trygg med. Men allt är inte skit även om inledningen blev onödigt negativ. Jag har ju fått ut så mycket av min kinesiologiutbildning den här första veckan! Alla ni som inte testat kinesiologibehandling - gör det. Det kommer att öppna era ögon. Detta är min framtid och grunden i kinesiologi är att jobba holistiskt och vidsynt. Centralt inom kinesiologin är att muskeltestning används för att mäta nervsystemets koppling till muskler. Obalanser i kroppen, näringsmässiga, problem med organ, energiflöden eller mekaniska felställningar i kotor eller leder påverkar ditt nervsystem och försvagar dina muskler. Då kan du jobba dels med att stärka upp muskeln och dels med att korrigera det obalansen kommer ifrån för att balansera kroppen. Att jobba på detta sätt, som en detektiv som försöker hitta ledtrådar om vad orsaken till obalansen är, det är nåt som tilltalar mig och ligger helt i linje med hur jag vill jobba som tränare. Helt enkelt vill jag ha så mycket verktyg i lådan som möjligt för att kunna hjälpa mina kunder på absolut bästa sätt.


Veckan har annars bjudit på en del knäckar i självförtroendet.. Har samlat på mig en 8-9 muskler redan som är svaga. Ja, man lurar sig själv att tro att man är stark men när man ligger där på testbänken är man som en disktrasa. Nyttig påminnelse om att kroppen behöver besiktas och balanseras ibland. =) Förhoppningsvis kan jag få hjälp av en snäll kurskamrat att stärka upp mig imorrn innan man åker hem!


Sov gott - på återhörande!


/Thomas

Av Thomas Näsholm - 1 augusti 2011 22:19

Hej på er!


Länge sen jag skrev - jag vet! Men juli har varit en månad med mycket i görningen. Och för att jag ska kunna skriva nåt vettigt här och inte bara trams behöver jag vara inne i "tänket" som man är när man jobbar och tänker på träning hela tiden. Och jag har varit långt ifrån det tillståndet nu då jag har semester. Och det är ett måste för att kunna köra på sen.


Jag tänkte skriva lite om alla de olika saker jag sysslar med och en del av mitt jobb som jag tycker är fantastiskt rolig är sportspecifik träning. Att analysera en idrotts kravprofil och anpassa träningen till det. Jag jobbar bl.a med fotboll. Fotboll är en idrott som ställer krav på många olika fysiska egenskaper. Kondition, styrka, spänst, koordination, rörlighet, snabbhet är alla egenskaper som fotbollen innefattar. Konditionen innefattar aerob och anaerob energiomsättning (med och utan syre). Även fast fotboll är en explosiv idrott är den aeroba delen dominerande tack vare att en stor distans täcks under en match (snittet för en central mittfältare på hög nivå ligger på 11-13 km), och större delen av matchen genomförs joggandes, ståendes eller gåendes. Den anaeroba delen är mindre och består av alla de korta, explosiva, intensiva löpningar som görs. I studier med GPS har man funnit att alla sprintlöpningar som görs är över 90 % kortare än 30 m och 49 % av dem är kortare än 10 m.

 Styrka är ett samlingsnamn för olika styrkeegenskaper som maximal, excentrisk, uthållig, snabbstyrka, plyometrisk, och jag hör ofta bland tränare att man vill förbättra snabbhet och spänst. Det absolut viktigaste för att skapa förutsättningar för att bli snabbare eller spänstigare är att du har styrkan för det. Det finns ett stort samband mellan maximal styrka, plyometrisk styrka och snabbhet och spänst. Maxstyrkan är taket för hur högt du kan komma vad gäller dessa. Har du ökat din snabbhet till den gränsen behöver du öka din styrka för att kunna ta ytterligare kliv. Logiskt?

  Det kommer alltid att finnas individuella skillnader, mycket beroende på olika positioners olika krav, så det är bara fördelar att screena varje spelare för sig för att titta på hans brister och utifrån det skräddarsy ett program. Några viktiga punkter som jag håller som viktiga vad gäller fotbollsfys dock:

* Konditionsträning och snabbhetsträning med boll i så stor utsträckning som möjligt.

* Snabbhetsträning utan boll ska innefatta olika typer av snabbhet (reaktionssnabbhet, frekvens typ i stegar, maximal snabbhet) och när du kör reaktionssnabbhet bör stimulit du reagerar på vara så likt fotboll som möjligt (t.ex. en rörelse eller en boll istället för en signal eller handklapp)

* Så fotbollslik konditionsträning som möjligt vad gäller längd, intesitet och utförande. Kom ihåg att du inte blir en bättre fotbollsspelare genom att springa en mil. Däremot kan det vara nödvändigt tidigt på försäsongen om grundkonditionen är låg.)


Lika lite som det finns absoluta sanningar kring träningsläran - lika svårt är det att sammanfatta mina tankar kring detta i få ord. Så det finns anledning att fortsätta denna diskussion någon annan gång.

  Ser för övrigt fram emot nästa steg i min yrkeskarriär, på måndag sätter jag mig på planet till stockholm för att påbörja min kinesiologutbildning. 5 kursveckor fram till jul till att börja med, sen får vi se när och hur fortsättningen blir. Otroligt kul - jag berättar mer framöver!


På återhörande!


/Thomas

Ovido - Quiz & Flashcards