i-mitt-livs-form

Alla inlägg under september 2012

Av Thomas Näsholm - 16 september 2012 19:24

Gokväll!


Efter en lite förkortad helg sitter jag och planerar lite små projekt som jag skulle vilja starta igång under hösten, inspirerad av helgens träningskonvent i Åre som jag var inhyrd att jobba på. Golds gym Härnösand hade samlat knappa 40 st av sina medlemmar och instruktörer för en fullmatad tränings och inspirationshelg. Mitt bidrag till det hela var en föreläsning om kost, hälsa och prestation i fredagskväll och en tre timmars workshop i funktionell träning igår förmiddag.

  Ju mer jag gör såna här saker, desto tydligare blir det hur gärna jag vill göra det. Använda mina kunskaper till att utbilda, lära ut och inspirera.


Jag lägger ut lite bilder, håll till godo. Ett längre inlägg kring mina tankar kring funktionell träning kommer längre fram.




    

         


Full fart mot måndag!


På återhörande


/Thomas

Av Thomas Näsholm - 2 september 2012 20:32

Gokväll!


Igår fick vi en doft av en av sommarens sista dagar, solen värmde, molnen lyste med sin frånvaro och paddelturen kunde genomföras på stilla vatten och med bar överkropp under flytvästen. Idag var hösten tillbaka igen med regn. September är här och förändringens tid med den, det märks på lite olika sätt. Kalendern börjar att fyllas på, anläggningen blir mer befolkad och jag själv får en lust till hälsa! Lite små förändringar i kosten, några små justeringar i träningen, struktur och planering.


Jag försöker att hitta inspiration från olika håll, just nu läser jag bl.a "Matrevolutionen" för andra gången. Jag har inte satt mig i nåt speciellt fack vad gäller kost men jag tycker att denna bok ger många viktiga frågeställningar. Boken är tydligt inriktad på LCHF-kost och ifrågasätter starkt de traditionella kostråden. Läs den och bilda din egen uppfattning. Ifrågasätt, så även denna bok. För vad är egentligen rätt och fel?



   Bokens omslag


En annan viktig del i en sund kosthållning är näring. Näringen har en otroligt  stark påverkan på kroppen. I takt med att kvaliteten och näringsinnehållet i många livsmedel har försämrats och fysisk och mental stress skapar näringsmässiga obalanser i kroppen är det för många otroligt viktigt att kompensera för detta. Vitamin och mineralobalanser kan skapa benskörhet, muskelsmärtor, stela leder, sömnproblem, menstruationsrubbningar för att nämna några. De flesta (för att inte säga alla)  behöver komplettera sin kost med xtra näring. I vissa fall kosttillskott i form av tabletter, i andra fall genom superlivsmedel som t.ex broccoli, granatäpple, avokado, fet fisk(eller både och) - rena och ekologiska produkter. Som jag tidigare skrivit är jag stor användare, och nu även återförsäljare, av superfoods och det är framtiden. Gick förbi en skönhetssalong häromdan och såg en stor annons för "en ny hudvårdsserie med hög koncentration av c-vitamin och gojibär - ger huden näring och energi". Superfoods kommer att "slå igenom" ännu mer. Googlar man lite kan man även läsa om kändisar i USA som använder Acai för att "komma i form och bränna fett". Men superfoods är liksom inte nåt mirakel. Det är superbra näringsämnen som, om du samtidigt sköter om kroppen på fler plan, skapar optimala förutsättningar till hälsa. Så, om man får titta in i framtiden lite grann så blir mina gissningar att:

  • De nya koströnen (som går mer mot en kolhydratfattig kost) kommer att få ännu större genomslag och "erkännande".
  • Folk kommer att bli än mer medvetna om kvalite på livsmedel och näring. Fler kommer att välja ekologiskt och mindre halvfabrikat.
  • Kosttillskottsindustrin är en miljardindustri men jag tror (och framförallt hoppas) att folk väljer sina kosttillskott med större omsorg. Renare produkter - mer superfoods.

Ha en fortsatt bra kväll - full fart mot måndag!


/Thomas




Ovido - Quiz & Flashcards