i-mitt-livs-form

Alla inlägg under december 2012

Av Thomas Näsholm - 14 december 2012 19:38

Gokväll!


Igår höll jag en lunchföreläsning hos ett företag i stan som jag jobbat med över ett år. Jag har redan pratat så mycket kring kost och träning så därför ville jag ha ett lite annorlunda tema. Valet föll på "träning och trender" efter att ha läst en artikel från ACSM (American college of sports medicine) där de tittar in i spåkulan för kommande års hetaste träningstrender i branschen. Resultatet har man fått genom en enkätstudie med 3346 deltagande personer, alla verksamma inom hälsobranschen. Så håll till godo - om du vill hänga med i modet - här är topp 10:


1. Educated, Certified and Experienced Fitness Professionals = Efterfrågan på välutbildade, licensierade och erfarna tränare kommer att fortsätta öka, så som det gjort senaste sex åren.

2. Strength Training  = De flesta tränare använder styrketräning som en viktig del i träningen. Synen på styrketräning har förändrats, det är inte bara kroppsbyggare som har nytta av styrketräning.


3. Body Weight Training = Träning som kräver minimalt med utrustning och som inte genererar nån kostnad verkar vara en trend. Kroppen som redskap - lite "back to basic" när det gäller styrketräningen alltså.


4. Children and Obesity = Barnfetma fortsätter att växa sig till ett allt större samhällsproblem. Mängden fysisk aktivitet i skolan begränsas allt mer vilket är en stor bidragande orsak. Speciellt framtagna hälsoprogram för barn kommer att bli vanligare.

5. Exercise and Weight Loss = Övervikt och fetma minskar inte i samhället - snarare tvärtom. Skräddarsydda kost och träningsprogram för viktminskning är forsatt en viktig hörnsten i hälsoarbetet.


6. Fitness Programs for Older Adults
= Seniorträning. Vi lever längre och seniorer idag är en mer träningsmedveten generation än tidigare. Dessutom har de ofta gott ställt och mycket tid, nåt som träningsanläggningar och tränare kommer att "utnyttja" för att skapa specialanpassade träningsmöjligheter för seniorerna.

7. Personal Training
= Personal trainers are accessible to more people in all areas of health and fitness through employment in community-based programs, commercial settings, corporate wellness programs and medical fitness programs. More attention is being paid to the education and certification of trainers.

8. Functional Fitness = Funktionell träning är modet just nu och kommer så förbli även under kommande år. Träning som förbättrar styrka, smidighet, stabilitet, balans och koordination och som ofta har en vardagslik inriktning är viktiga hörnstenar i funktionella träningen.


9. Core Training 
= Core training eller bålträning aktiverar och stärker små stabiliserande muskler kring ryggraden, buken och  höftleden. I takt med att många blir allt mer stillasittande och försvagde kommer bålträning att vara en viktig motvikt mot detta och ett givet inslag för anläggningar och duktiga tränare.


10. Group Personal Training = PT i grupp = "affordable PT". Träning som bedrivs i mindre (2-4 pers) grupper. Tack vare detta kan priset för varje pass hållas billigare vilket gör det mer tillgängligt och möjligt för fler människor. Detta är en stor fördel och då varje tränare kan erhålla en större ersättning per timme så kommer koncepten med PT i grupp att öka på anläggningarna.


Rubrikerna är tagna från ACSM:s hemsida, från den aktuella enkäten. Förklaringarna är översatta av mig. Så alla tränare - där har ni tips på vad ni ska satsa på. Och ni andra - det här är vad ni kan förvänta er att mötas av när träningsåret 2013 sparkar igång! Men glöm inte bort att avsluta träningsåret 2012 på bästa sätt!


På återhörande!


/Thomas

Av Thomas Näsholm - 2 december 2012 18:34

Gokväll!


Så sitter man här med samma känsla som alltid, tomhet. Och som om luften gått ur.. Med andra ord har jag precis avslutat teoriutbildningen, den andra helgen. 24 timmars undervisande på 3 dagar sätter spår i kropp och hjärna. En annan känsla som smyger sig in efter en sån helg är lättnad, lättnad över att allt gick ok. För av nån anledning så har jag alltid en ganska stark känsla av prestationsångest innan dessa utbildningar. En skräckblandad längtan inför dem liksom. För trots att jag känner mig tryggare med min roll numera så är det sällan jag känner mig helt nöjd. Jäkligt dumt, men kanske också en drivkraft? Att vilja bli bättre.

  Härlig grupp människor iallafall, stark vilja att lära sig. Ser redan fram emot steg 2 i januari (lic. träningsinstruktör)


Nu känns det verkligen som att veckorna bara flyter ihop, vilket de också gör när man jobbar på helgerna. Veckan som kommer är innehållsrik, två funktionella träningspass i vårt nya koncept inom funktionell träning, måndag kväll och torsdag. På onsdag deltar jag som instruktör vid Golds skidåkarkoncept där  Oskar Svärd håller i trådarna. Och på fredag drar jag på PT-konvent till Göteborg där jag ska få lite snabbutbildning av mina The academy-kollegor samt suga i mig så mycket inspiration och ny input jag bara kan. Man behöver vårda sig själv också ju! Ser fram emot detta!


Nä, nu ska jag ut på ett löppass för att återhämta mig.. =)


Ha det gott


/Thomas

Ovido - Quiz & Flashcards