i-mitt-livs-form

Alla inlägg under januari 2012

Av Thomas Näsholm - 29 januari 2012 21:23

Gokväll på er!


Snart har januari passerat, första månaden av det nya året! Hoppas att ditt träningsår har börjat bra! Själv känner jag en nyvunnen inspiration och kroppen känns bra - härligt!


Jag har ägnat några tankar till träningsplanering. Nya ska sättas till en del kunder, våren ska "ramas in". Och då väcks alltid tankar på motivation. Varför ska vi lägga upp träningen på detta sätt? Vilka mål finns det att ta hänsyn till? Varför är det viktigt att jag tillsammans med min kund hittar ett arbetssätt som funkar för oss båda, men som i slutändan är viktigare för min kund? Varför är det viktigt att det inte är mina mål, mina ord och mina behov som ligger till grund för planen? Jag tror att många inte uppnår bra hälsa pga att det fattas långsiktig motivation. Och blanda inte ihop motivation med vilja eller attityd, inte samma sak! Motivation för mig handlar mer om en process, att man gör något för att förändra ett beteende och när man förändrat det fortsätter man att göra det som funkade. Ett enkelt exempel: Om jag är hungrig vet jag att jag kan stilla min hunger om jag äter. Alltså är det min motivation, att äta. Vilket jag kommer att göra varje gång jag blir hungrig eftersom det fyller sitt syfte. Om det istället handlar om att uppnå hälsa är väl principen samma? Om mitt mål är att förbättra konditionen vet jag att det som kommer att göra det är konditionsträning. Alltså är min motivation att träna kondition! Men det räcker inte att göra det i 2 veckor och sen lägga av, utan jag behöver träna regelbundet under en längre tid. Samma sak med all träning, minska stress, sova bättre, gå ner i vikt. Jag behöver göra förändringar i mitt liv, beteende och livsstil och framförallt bibehålla det under en längre tid! Här tror jag att många faller, man förändrar halva sitt liv till det bättre men när resultaten inte kommer på några veckor lägger man av. Som en klok man en gång sa till mig: "Vad är det som gör att framgångsrika människor slutar att vara framgångsrika? - Det är när de slutar att göra saker som gjorde dem framgångsrika!" Alltså kan jag, bara för att jag förbättrar min hälsa eller når mitt mål, inte sluta att leva hälsosamt för då är man snart tillbaka på ruta ett! Det handlar alltså om en långsiktig och långvarig motivation!  

   Som jag nämnde ovan så är vilja inte samma sak, för kom igen: Av alla kunder jag haft genom åren som varit sjuka, överviktiga, trötta, deprimerade och undertränade - tror ni att det är många som inte haft VILJAN till att bli bättre?? Nä, klart alla vill det. Men de har inte haft rätt motivation - en struktur för HUR de ska göra.


Jag märker att det finns olika sätt att se på en personlig tränares (eller vilken coach som helst) roll i det här med motivation och hur man jobbar med sin kund. Många kanske har bilden av en översittartyp eller en stenhård militärisk typ med my way or the highway-attityd. "Så här ska vi göra, jag bestämmer". Hörde faktiskt idag, vilket fick mig att fundera kring detta inlägg, en tränare som tyckte att "det daltades" för mycket med otränade och överviktiga, att nån minsann behövde säga till dem på skarpen vad de borde göra. Och jag kan förstå hans resonemang, OM det är tydlighet han menar. I övrigt finns det inget i det som överensstämmer med min filosofi. Jag jobbar utifrån tron att varje individ själv har lösningen till problemet om man väcker tankar och frågor genom diskussion och frågeställningar. Jag är hellre ett bollplank och den som "rör om lite i grytan" i en sån process och låter kunden vara styrande, eller sökande som det mer brukar bli. Tillsammans diskuterar vi oss fram till en plan, som i slutändan jag har presenterat. Då vet jag att det är inre motivationsfaktorer som ligger bakom planen - faktorer som faktiskt är viktiga för den personen, inte för att nån annan sagt åt honom. Men när väl den är satt är det viktigt att vara tydlig: Det här har vi kommit överens om , det här behöver du göra.

Snärjigt ibland att sammanfatta alla tankar kring ett ämne med så få ord som möjligt eftersom jag inte vill att ni ska somna.. =) Hoppas att ni förstod lite av vad jag ville få fram


Nu gör vi klart för ny vecka, testdagar med ett företag, uppstart med golfgruppen, föreläsning med Krokom fotboll, härliga kunder och säkert en massa annat kul!


På återhörande!

/Thomas

Av Thomas Näsholm - 1 januari 2012 19:05

Gokväll och gott nytt år!


Mitt första inlägg för det nya året ska komma att handla om att starta upp. Ett år brukar för många starta med tankar. Tankar på ett nytt liv, nya löften, nya träningsmål och bättre hälsa. Och vad är då inte bättre än att göra saker och ting från grunden. I början är faktiskt all träning som blir av den bästa träningen. Resultat kommer ifrån regelbunden (nyckelord), långsiktig belastning (och med belastning menar jag på muskler, hjärta, lungor etc). All träning som är fel för din kropp kommer att leda till överbelastningar och skador vilket är katastrof för din regelbundenhet, kontinuitet och framförallt din nyvunna motivation!! Så gå inte i "no pain no gain - fällan" och träna mycket och hårt. Börja istället med att hitta dina svaga länkar, och bygg upp din uthållighet.

  Aerob energiomsättning handlar om att kroppen kan framställa energi både från kolhydrater och fett, vilket har flera fördelar: 1) Kroppen kan producera mycket energi (ATP) 2) Energin räcker därmed länge (vilket givetvis är fördel vid långvarigt arbete) 3) Det bildas väldigt lite slaggprodukter i jämförelse med intensiv träning. Aerob träning syftar därför till att:

* Lära kroppen att bli bättre och effektivare på att förbränna fett, för ju längre och ju högre upp i intensitet du kan använda fett i förbränningen desto bättre kommer du att prestera.

* Minska på kroppsfettet

* Lära kroppen att bättre transportera bort laktat vi submaximalt arbete, vilket förlänger tiden till utmattning. Laktat är en restprodukt av mjölksyra och finns i blodet till skillnad från mjölksyra som produceras i den arbetande muskeln. Laktat bildas inte bara vid högintensivt anaerobt arbete utan även vid låg intesitet. Laktat är faktiskt en viktig bränslekälla för hjärtat vid fysiskt arbete. Transporten ska alltså inte bara "bort" från kroppen utan även pumpas tillbaka till hjärtat för energi.

* Förbättra imunförsvaret

* Förbättra uthålligheten i musklernas långsamma typ 1-fibrer. Många av våra uppbärande, stabiliserande, "inre" muskulatur behöver kunna arbeta med ganska lätt belastning under en längre tid (t.ex. behöver våra muskler i halsrygg och bröstrygg arbeta för att hålla upp huvudet och förhindra att det skjuts framåt ganska länge när vi sitter vid datorn, eller står upp etc. De musklerna gör då ingen stor kraftinsats men arbetar under lång tid. Om uthålligheten i typ 1-fibrerna är underutvecklade så kommer de att tröttna fortare med en felbelastning som följd. Finns många liknande ex.)

* Bygga upp en fysisk plattform för att kunna träna hårdare, och för att kroppen ska klara av belastningen.

* Balansera kroppens hela biokemi (T.ex. kommer kroppens cortisolnivåer vara lägre, insulinproduktionen lägre, fettförbrännande enzymer högre och allmänna stressnivåer i kroppen lägre)


Dr Phil Maffetone, en guru vad gäller uthållighetsträning, har utvecklat en metod som han kallar för MAF (=Maximal Aerobisk Funktion) Han har utvecklat ett sätt att beräkna fram din optimala pulszon, för att utveckla ovannämnda punkter. Jag kan också testa fram en persons behov av aerob eller anaerob träning med kinesiologi. Då kan man få fram olika svar men erfarenhetsmässigt visar de testerna ofta på att det finns en underfunkion i kroppens aeroba system. Vidare kan man då testa fram personens optimala aeroba pulszon för att maximera utvecklingen av det aeroba systemet. NMPZ (Neuro Motorisk PulsZon) kallas testet och är en direkt fråga till kroppen: Vilken pulszon mår du bäst av? Och det fantastiska är ju att när man talar och lyssnar till kroppen så brukar den ge svaren!


Så satsa på att stärka upp din kropp med några lågintensiva konditionspass (ej belastande), enkla styrkeövningar som ställer krav på balans och stabilitet och engagerar en stor del av kroppen - och gör dem i flera repetitioner, samt lägg till statisk bålträning samt rörlighetsträning vid behov. Undvik styrketräning med tunga vikter och "enledsövningar" samt högintensiv intervallträning tills du byggt upp ditt aeroba system. Var också uppmärksam på din kost och framförallt stress och sömn - detta kommer att trycka ner ditt aeroba system!


Nu är det snart vardag igen, känns ganska bra faktiskt. Veckan startar med spelarträffar för Jämtland basket samt styrketräningsutbildning. På´t direkt bara     


På återhörande!

/Thomas

Ovido - Quiz & Flashcards