i-mitt-livs-form

Alla inlägg under april 2013

Av Thomas Näsholm - 29 april 2013 22:03

Gokväll!

Har nyligen avslutat ett litet kostexperiment som pågått i fyra dagar. Jag ville helt enkelt se vilken påverkan kosten har på min kropp (något alla bör prova). Jag bestämde mig för att analysera så djupt som möjligt och bedömde effekterna av kostomläggningen i tre kategorier:
- kroppssammansättning
- biokemi
- allmän mående
När det gäller kroppssammansättningen gjorde jag en bioimpedancemätning för att se förhållande fett och fettfri massa och vikt. Biokemin kollade jag genom att ta fasteblodsocker (har en egen blodsocker mätare) direkt på morgonen samt mäta PH-värdet direkt på morgonen. Allmän måendet innefattar energinivå, sömn, matsmältningen etc.

Min detoxmeny såg ut ungefär såhär: Dagen startade med ett glas ljummet (eller kokat) glas vatten med pressad citron och en tsk chlorella i. En timme senare smoothiefrukost - havremjölk el. vatten, proteinpulver samt en frukt. Lunch och middag bestående av kokt fisk, groddar, spenat eller annan sallad, rotfrukter. Oftast ekologiskt. Mellanmål antingen smoothie eller en frukt och lite nötter. Små mål (knappt mätt). På min gröna lista (välj) fanns frukt (citron, apelsin och banan) och grönt (ekologiskt), rent proteinpulver, ren näringsrik mat. På min röda lista (undvik) fanns all form av gluten (pasta, bröd), stärkelserika kolhydrater (potatis, ris), raffinerat socker, ägg, rött kött, mejeriprodukter.
Resultatet efter fyra dagar:
- Kroppssammansättning: - 1,6 kg (varav 1 kg fettfri massa, alltså lite muskelmassa tyvärr, resten fett)
- Biokemi: Fasteblodsocker dag 1: 5,3 mmol / dag 4: 4,9 mmol (normalvärde: 4-6 mmol, vid 7 anses man ha förstadium till diabetes). PH-värde dag 1 urin: 5,7, saliv: 6,8 / dag 4 urin: 6,3, saliv: 7,3 (önskvärt PH i urinen: 6,4-6,8, saliven: 6,8-7,2 men PH-balansen är dock mycket ifrågasatt av "traditionell medicin")
- Allmän mående: en annars stundtals stressad mage betydligt bättre, känsla av lätthet i kroppen. För övrigt ingen stor skillnad men så mådde jag inte speciellt dåligt innan heller ;)

Varför gjorde jag detta? Jo, för att jag är fullständigt övertygad om att kost o näring har en fruktansvärt stor påverkan på hela vår kropp - från njutningen vi upplever när vi äter maten, till hur kroppen tillgodogör sig näringen, till hur näringen påverkar vår biokemi (hormonella balans), till hur biokemin påverkar vårt immunförsvar och till hur vårt immunförsvar påverkar sjukdom. Jag ville också se tendensen till att påverka kroppens PH-värde (som är starkt kritiserad av vissa och framhålls som det viktigaste som finns av andra - om detta kommer jag att skriva mer i nästa inlägg). Och en annan anledning var att jag ville komma tillrätta med en mage och en matsmältning som inte funkat helt tillfredsställande. Av detta tycker jag att jag lyckades uppfylla allt. PH-värdet höjdes, om än lite så ändå en tendens och magen kändes betydligt bättre.

Jag tror att många skulle uppleva positiva skillnader av att göra en liknande förändring, om så bara för en kort period. Att "rensa kroppen", eller detoxa, har ju blivit en form av kultur. Men det är ju inget osunt i att äta bra näringsrik mat. För många ligger också stora vinsten i att bryta ett osunt ätbeteende. Sen finns det naturligtvis mer xtrema varianter av detox. För mig handlar det nu fortsättningsvis om att hitta en bra balans mellan kosten jag nu lärt kroppen att njuta av och den lilla delen "njutningsmat" jag ändå vill behålla. Jag vill verkligen inte vara utan älgköttet och bearneissesåsen på helgen, eller att kunna njuta av en god hemmagjord hamburgare, men givetvis kan jag hitta en balans!

På återhörande

/Thomas

Av Thomas Näsholm - 25 april 2013 21:04

Gokväll!

Våren har gjort entré och asfalten har äntligen dragit bort snö och istäcket som dolt den. Det kanske största vårtecknet för oss löpare! I år har jag dock inte kunnat kalla mig löpare pga min krånglande fotled men i takt med att våren uppenbarat sig verkar äntligen problemen ge med sig. Igår genomfördes första intervallpasset, dock bara 3x3 min långt ifrån Max men vaddå. Ingen smärta och inte alls samma dagen efter-stelhet idag som jag fått tidigare. Sprickor i skelett läker ju och det verkar sannerligen som att belastning är den bästa medicinen för det. Nu kör vi vidare!

Jag ska skriva lite om håll eftersom det är löptider och för att många säkert haft det i samband med löpning. Vad är håll? Beskrivs ofta som akut värk i magen, oftast på ena sidan strax nedanför revbenen. Upplevs som krampkänsla eller smärtsamma hugg (mjälthugg). Vad beror håll på? Ja, ingen verkar veta säkert men det har genom åren presenterats ett antal olika teorier:
- En teori är att diaphragman skulle krampa pga att de inre organen (lever o mjälte) studsar upp och ner vid löpning. En teori som dock inte förklarar varför det också är vanligt förekommande i simning där det inte studsar.
- En annan teori är att diaphragman krampar pga syrebrist. Syrebristen skulle då uppstå efter en konkurrenssituation om blodflöde med matsmältningsorganen och skulle kunna förklara varför många får håll tätt inpå måltid. Efter måltid = större blodflöde till matsmältningen. Inte heller denna teori verkar dock trolig enligt forskarna.

Enligt ny forskning orsakas håll av en utsträckning av bukhinnan och ligamenten som fäster på diaphragman. En orsak till detta kan vara ytlig andning vilket gör att man inte pressar diaphragman nedåt utan den ligger kvar "högt" i bukhålan och då sträcker i ligamenten. Ytlig andning kan komma ifrån stress, svaga andningsmuskler, felaktigt andningsmönster och/eller som en följd av hög ansträngning (svårare att djupandas). Andra orsaker kan vara dålig hållning (krummad bröstrygg).

Vad kan du göra när du får håll?
- prova att förändra andningsmönstret och börja att djupandas (s.k diaphragmaandning)
- sänk hastigheten (lättare att hitta rätt andningsmönster)
- gå långsamt samtidigt som du alternerar mellan att sträcka ut armarna ovanför kroppen (sträcker ut buken) och sjunka ihop (trycker ihop buken)

Sen kan du för att förebygga tänka på att inte äta för mycket för tätt inpå passet och att ha en rejäl stegrad uppvärmning.

Njut av din löpning och gör den här perioden till din bästa träningsperiod!

På återhörande!

//Thomas

Av Thomas Näsholm - 16 april 2013 20:09

Gokväll!


Pustar ut efter en och en halv timmes föreläsning som jag hade döpt till "kost för hälsa & prestation". Inte brett ämne alls va.. Syftet var att delge mina tankar kring ämnet och väcka lite tankar om hur jäkla mycket kosten påverkar hela vår kropp.


Lite korta utdrag ur föreläsningen:

  • Min filosofi: Att banta med kost för att nå en viktminskning är för mig inte prioritet. Det handlar snarare om att minska mängden fett på kroppen - utan att tappa muskelmassa, räkna kalorier, gå hungrig eller må dåligt - genom att äta utirån kroppens behov och balansera kroppens biokemi.
  • Kolhydrater VS fett - vad säger livsmedelsverket och LCHF-dieten?
  • Kolhydraters, fettets och proteinets roll för prestation
  • Orsaker till en sänkt fettförbränning
  • Ämnesomsättningstyper - varför vissa lägger på sig fett kring lår och rumpa medans andra lägger på sig kring buken, varför vissa klarar av att äta vissa livsmedel som andra mår dåligt av, möjlig förklaring till varför vissa känner sig trött och energilös, sugen, har matsmältningsbesvär som t.ex svullen mage.
  • Näring - vitaminer & mineraler och hur de påverkar hälsa, hur man kan äta sig friskare
  • Näringsmässiga obalanser - hur de kan uppkomma och vad man kan göra för att motverka
  • Min filosofi: Var sparsam med alkohol, undvik socker så långt det är möjligt, var sparsam med vete, välj mat med omsorg i så stor utsträckning som möjligt - näringsrik mat som grund och krydda med några kosttillskott av bra kvalité, skriv kostdagbok och reflektera över hur du mår på maten du äter

Alltid svårt att veta vilken nivå man ska lägga sig, hur djupt man ska gräva men jag hoppas att alla tyckte det var intressant. Jag tycker iallafall att folk blir mer medveten kring kosten och det gör att man kan lägga mer tid på fördjupning istället för att förklara vad kolhydrater är. Men man får ju ha en balans på det.


Nu ska jag bege mig hemåt efter en lång, intensiv men mycket givande dag. Fler som denna! Imorrn är det på´t igen, fast lite kortare och mer tid för egen rekreation    Ha en bra kväll


/Thomas

Ovido - Quiz & Flashcards