i-mitt-livs-form

Alla inlägg under augusti 2012

Av Thomas Näsholm - 19 augusti 2012 22:26

Gokväll!


Hoppas att ni haft en bra sommar, den verkar ha kommit till sitt slut nu. Tecken på det, förutom låga temperaturer och gulnande löv på träden? Jo, man är inne i jobbtempo igen! Nya planer, nya och gamla kunder, nya projekt och som alltid en förhoppning om många utbildningar (inom jobbet och egna)! Ska också bli lite mer aktiv i mitt skrivande här, tipsa gärna om ämnen.

  Vad som fick mig het på att skriva den här gången var en kommentar som fälldes hemma i köket, just som jag var på väg att svänga ihop min äggröra: "Du vet väl att det är farligt att äta ägg? Och att det är bevisat" Hmm, tänkte jag - det är ju ett påstående som man hört sig less på, att ägg skulle höja kolesterolet så pass  mycket att jag kommer att dö i alla möjliga hjärt-kärlrelaterade sjukdomar. Men det intressanta var ju att man faktiskt nu hade ett bevis att denna "myt" var sanning. Jag bestämde mig för att kolla in detta.

  I studien kan man läsa att personer som åt 7 ägg/v (snitt 1 ägg om dagen) hade betydligt högre risk för att dö än de som åt mindre ägg (eller inga alls), men det verkar inte vara hjärtinfarkt som är dödsorsaken som man skulle kunna tro utifrån den gamla "sanningen" att högt kolesterol ökar risken för att dö i hjärtsjukdomar. Försökspersonerna var också äldre (60-årsåldern), rökare och rörde sig mindre. Är inte detta alla rätt stora risker för att dö i förtid? Så hur vet man att just äggen var orsaken? kan det ha varit en kombination?

  Jag är sannerligen ingen expert på att läsa och tyda studier men när jag ser dessa kvällstidningsrubriker och i mitt tycke tveksamma (för att inte säga rent oseriösa - "ett ägg om dagen nästan lika illa som att röka 20 cigaretter") råd försöker jag läsa och förstå studien bakom och granska kritiskt. Ibland verkar såna rubriker bara vilja skrämma folk i onödan. Och jag kommer iallafall fortsätta att äta mina ägg - för mig är det ett superlivsmedel!


Länk till aftonbladets artikel kommer här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15275293.ab


Vill du titta på studien kan du söka på egg yolk cholesterol på pubmed.com.


Jag kan inte låta bli att ge er denna länk, när jag ändå varit inne på ämnet ägg - kolesterol - hjärt-kärlsjukdomar. Läs och bilda er egen uppfattning.

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm


På återhörande!


/Thomas

Ovido - Quiz & Flashcards