i-mitt-livs-form

Direktlänk till inlägg 21 september 2013

En innehållsrik vecka

Av Thomas Näsholm - 21 september 2013 10:21

Hej

När höstmörkret ha kommit behöver man ha nåt som ger ljus, nåt som ger energi. Och denna vecka har jag känt mig mer fylld av energi än vanligt. Kanske beror det på att jag haft en stimulerande jobbvecka med massa roliga saker som hänt. Så här kommer en liten sammanfattning av veckan som gått och en liten inblick i mitt liv som PT:
Vi har i veckan startat med vårt nya gruppträningskoncept HIIT (high intensity interval training, som jag skrivit om i ett tidigare inlägg) med de tre olika inriktningarna HIIT Circle (cirkelträning), HIIT Performance (crossfitinspirerad träning) och HIIT Mobility (funktionell rörlighets och stabilitetsträning). På måndag lunch körde jag ett HIIT circle pass för fullt hus och på kvällen var det premiär för HIIT Performance. Härlig energi och mycket adrenalin.
Tisdagen bestod till viss del av screenings och rörelseanalyser. Det här med rörelser och kroppens funktion är ett stort intresse och jag håller på att utveckla ett system för testning och screening, för att kunna mäta utvecklingen i träningen samt finna obalanser i kroppen.
Onsdagen körde jag ett testpass för några inbjudna kunder i vår nya lekpark, synergyboxen. Det är en träningsstation där man kan göra olika övningar på en mindre yta. Vi körde ett 30min cirkelpass med lite varierande övningar.
Torsdagen bestod av premiär för HIIT Mobility och därefter en workshop i skivstångsträning. 90 min (och ändå tidsbrist som vanligt..) genomgång av rörelseprinciper, kontrollpunkter i hållning, teknikträning och praktiskt utförande i marklyft, benböj, frivändning och pushpress. Mycket inspirerande kväll och vad roligt det är med utbildning!
Fredagen startade tidigt med kund, därefter genomgång av hållnings och rörelseanalyser med elever på PT-gymnasiet

Allt som allt en bra vecka alltså! Och jag säger som gamle Konfucius (inte en blekaste om vem han var egentligen..) - "välj ett jobb du älskar och du kommer aldrig att behöva arbeta en dag till i hela ditt liv"

På återhörande!

//Thomas

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thomas Näsholm - 9 november 2013 10:33

Torsdagkvällen tillbringades med utbildarkostymen på igen. Utbildningen bli din egen PT-funktionell tränare gick vidare och den har gått från mer teoretisk till mer praktisk såhär tredje tillfället. Vi tittade lite på hållningen och obalanser i kropp...

Av Thomas Näsholm - 2 november 2013 09:52

Serien om den funktionella kroppen fortsätter. Bindväv är en vävnad som finns på många ställen i vår kropp och har som uppgift att bl.a hålla organen på plats, fästa muskler till skelettet samt hålla ihop musklerna. Bindväven i senor och runt muskler...

Av Thomas Näsholm - 19 oktober 2013 20:45

Befinner mig mitt i en delkurs till Fysiopraktor/sportkinesiolog utbildningen och sitter på ett högljutt O'learys och jobbar. Det finns flera fördelar med att vara på utbildning i fyra dagar: 1) man hinner gå igenom hamburgermenyn på O'learys 2) man ...

Av Thomas Näsholm - 29 september 2013 16:46

Hej!   Tillhör du en av dem som upplever att det är svårt att sålla bland alla kostråd idag, och att veta vad som är bäst - mindre kolhydrater eller mindre fett? Då ska du läsa vidare och ta del av den rapport som SBU (Statens Beredning för medic...

Av Thomas Näsholm - 5 september 2013 10:56

Hej! Nyss tillbaka på kontoret efter en förmiddag ute i sensommaren. Vi har haft en kick of med 1:orna och 2:orna på PT- gymnasiet. Syftet var att lära känna varann lite bättre och då ville jag passa på att välkomna dem till en utbildning till ett...

Ovido - Quiz & Flashcards